Piratkopiering

Vad är piratkopiering egentligen, är det att kopiera musik med tanken att distrubera det för egen vinning...svar ja, är piratkopiering att lada hem en låt och lyssna på den i sin mp3spelare, inte enligt mig.

80% av dagens internettrafik är enligt många analytiker nedladdning och uppladdning av illegala kopior av musik,film och programvara. Beror detta på att alla som laddar ner är kriminella, nej det tror jag inte. Jag tror att det är av bekvämlighetsfaktor för många, idag har var och varannan människa i ett i-land en mp3spelare eller en dator. Då istället för att vänta på att tv-serien kommer till tex Sverige så laddar man hem den, likaså med filmer. Sen när det kommer till musik så laddar gemene man hellre ner musiken och stoppar in den i sin mp3spelare istället för att gå ner på stan, köpa skivan, ladda in den i datorn och sen in i sin mp3spelare. Marknaden för nerladdning av såkallade legala mp3s växer och detta med en anledning, det är enklare att köpa mp3s än skivor.

Skivindustrin som den fortfarande kallar sig borde moderniseras och rikta sig mer mot den unga marknaden, erbjuda låtar till ett lägre pris och ge valmöjligheten att köpa specifika låtar. Min generation är van vid att saker ska gå snabbt i och med att vi är uppväxta i det informationssamhälle vi har idag. Att beställa en skiva och sedan vänta ett par dagar på att den ska dyka upp i brevlådan för att sedan bara visa sig vara usel är ingenting som vi vill göra. De generationer som kommer efter oss kommer att vara ännu mera kräsna.

Ett sidospår där

Nåja, tillbaka till piratkopieringen, är det piratkopiering att berätta vidare ett skämt som en komiker sagt? Ja, men bara om man tar betalt för det, likaså om man spelar en låt inspelad och producerad av en annan artist och säger att det är ens eget material. Men är det då piratkopiering om jag laddar ner en låt, en film, ett program och använder det för eget bruk. Det där är svårt...

Jag kan ärligt talat säga att jag inte hade utvecklats så mycket inom formgivning om jag inte laddat ner photoshop eller illustrator tidigare. Jag hade aldrig haft råd att köpa dessa program och därför inte kunnat träna mina kunskaper och odla mitt intresse inom design. Jag känner väldigt få människor som inte laddat ner musik, film eller program någon gång i sitt liv. Det är idag socialt accepterat att alla gör det, men gör det hela saken rätt?

Jag började skriva "Om alla i ett samhälle gör det så borde det vara rätt" men sen kom jag att tänka på nazismen. Men det är på en helt annan nivå, kan man jämföra ekonomiska förluster med människoliv?


Kommentarer
Postat av: vd

Problemet runt piratkopiering är väl främst att film och musikindustrin vägrar lämna sina cd och dvd-skivor. Dom förstår inte att i de flesta fallen så står dvd-spelaren och samlar damm, likaså med cd-spelaren. De plockas fram någon gång då och då, men de överglänsas av datorn i de allra flesta fall.

För att inte tala om deras oförmåga att använda sig av internet på ett konstruktivt vis. Ta bara Spotify, en utomordentligt bra idé som tyvärr alla bolag inte står bakom. Kan dom inte se att den tjänsten är framtiden? Aja... sjukt bakis och trött. Du får inget längre eller bättre inlägg än så här ^^

2009-03-01 @ 11:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0