Umeå "Feminist"festival

Jag hittade här om dagen in på Umeå Feministfestivals hemsida och tänkte, fan va kul, kanske man ska gå och kolla ngn schysst föreläsning, sen läste jag mer och kom till det här stycket:
"Välkomna är alla transpersoner, barn och kvinnor."

Jag blev lite ställd och ställer mig frågan, varför i hela fridens namn låter man inte män komma till en festival om jämnställdhet. Enligt SAOL betyder ordet feminism:
"Åskåd­ning som hävdar o. rörelse som arbetar för kvinnans fulla (ekonomiska, sociala o. politiska) likställighet med mannen"

Jag tänker lite såhär, när de skriver transpersoner, gäller det både kvinnor som känner sig som män och män som känner sig som kvinnor, eller är de kvinnor som känner sig som män egentligen inte välkomna och kommer stoppas i dörren. Jag känner att den här festivalen är mer som en matrialkalsik festival som vill exkludera männen och starta en "Herrklubb" för kvinnor. Att jag använder begreppet herrklubb handlar om att jag inte känner till något annat ställe där en person vägras inträde på grund av sitt kön.
En annan sak om vilka dom ger inträde, när går ett barn från barn till man? Kan en 17årig pojke som enlig lag inte anses vara en man få komma in där?

Jag tror att om jag hade anordnat en Umeå Maskulinistfestival så hade jag haft JÄMO, Aftonbladet och diverse andra nyhetsorganisationer och intresseorganisationer efter mig.Jag ser mig själv som feminist, men jag ska kanske börja kalla mig jämnställdhetsist, klingar inte riktigt lika bra eller hur?

Sen på sidan står det också på sidan:
"Mat kommer att finnas till försäljning under hela festivalen, allt från frukost och mat till gott fika. Självklart veganskt!"

Vafan har veganmat med feminism att göra....ungefär lika mycket som kött har med jämnställdhet att göra.

Kommentarer
Postat av: Grynet

Klockrent honey!

Skicka den här länken till ansvariga för "festivalen"!!!!

Puss

2009-02-21 @ 23:17:40
URL: http://gryyneet.blogspot.com
Postat av: Böte

Ska nog ta och göra det.

Puss på dig :)

2009-02-21 @ 23:19:49
URL: http://boete.blogg.se/
Postat av: Jonas Tinglev

Typiskt insnöade individer. Finns många liknande insnöade personer, såsom veganer som inte kan acceptera att andra äter kött, flera Greenpeaceaktioner som snarare motarbetar deras egna syften och att släppa ut minkar i det vilda som fötts upp i fångenskap... Att folk inte lär sig...



Och i just det här fallet är det lite som fundamentala svarta i USA, t.ex. Black Panthers som nästan motarbetar sitt eget syfte genom att bli för radikala.



Bra skrivet! :)

2009-02-21 @ 23:44:38
URL: http://www.tinglev.nu
Postat av: Böte

Jonas, tack för kommentaren. Frustrationen över hur människor med skygglappar kan förvränga synen på viktiga frågor i samhället går inte att beskriva i ord.

2009-02-22 @ 00:01:35
URL: http://boete.blogg.se/
Postat av: grynet

Kontakta Pär Ström..som har skrivit boken "Mansförtryck och kvinnovälde" han lär nappa som fan på det där. :P

2009-02-22 @ 00:25:23
URL: http://gryyneet.blogspot.com
Postat av: Nina

Hej!



Veganmat är ju kanske den mest inkluderande maten som finns. Laktos- och äggfritt och utan massa andra animaliska produkter som allergiker har svårt för. Dessutom kan alla veganer och vegetarianer äta som vanligtvis i alla andra matsammanhang ALLTID är i minoritet.



Apropå Feministfestivalen så få du ge dej. Separatism behövs så länge tjejer/kvinnor är underordnade män, så länge det är mer ok att en man tar plats än en kvinna, så länge männen har högre lön än kvinnor, så länge kvinnor våldtas och blir fysiskt/psykiskt misshandlade, så länge kvinnor känner sig otrygga när de vandrar i natten, så länge kvinnor och deras åsikter nedvärderas osv osv osv. Du kanske förstår hinten.



Därför behövs det nån dag per år då tjejer/kvinnor får ta plats, prata, utbyta erfarenheter, vara trygga och ge varandra styrka till att kämpa för att kunna leva och försöka ta plats i det patriarkala samhället vi lever i.

Min pappa och mina bröder ser inga problem i att jag deltar i en separatistisk festival. Jag kan ju umgås med de alla andra dagar om året.



/en grymt nöjd festivalbesökare

2009-03-13 @ 21:05:11
Postat av: Böte

Nina:



Veganmat har jag ingenting emot, men varför ska det vara en självklarhet? Det kan vara en idé att erbjuda valmöjligheter för alla.



Jag håller inte med dig angående separatismen, genom att separera sig från halva delen av befolkningen så kan en idé om elitism utvecklas, en "Vi är bättre än dom mentalitet". Och på vilket sätt hjälper det jämnställdhet. Att anse att alla män trycker ner kvinnor, tar mer plats och inte tillåter kvinnor att prata är en trångsynt och väldigt smal åsikt anser jag.



Det jag stör mig på gällande denna festival är att den exkluderar en stor grupp av dom som kallar sig feminister. Feminism står för jämnställdhet, men begreppet har förändrats i mening till någonting som handlar om att kvinnor ska vara bättre än män. Att det är synd om kvinnor för att dom är kvinnor. Genom att stänga ute män så stärker man inte kvinnor, man trycker ner dom med en förutsatt mening att kvinnor inte är starka nog att umgås med män.



Jag är varken din pappa eller någon av dina bröder, och jag ser inte vad deras åsikt har med min åsikt att göra.

2009-03-13 @ 21:56:58
URL: http://boete.blogg.se/
Postat av: robert

@Nina, om vi bortser från strukturen till din kommentar (sk. retorisk stråman och ad-hominem) ni använder mycket medvetet den här argumentationen.

Sedan det här med att ni är "feministiska separatister" det är inte helt korrekt, om det går som en anka och kväker som en, vad ni är, är genus separatister.

Något som är mycket, mycket fult.



nästa steg med er separatistiska logik är väl att låta mobnings-offer fyllda med hat gå lös på sina demoner med våld?



nej.

vi lever i ett civiliserat samhälle, där man ska kunna diskutera jämställdhet öppet.

Det är ingen som förhindrar den debatten.



det du däremot lyckats med tack vare din kommentar är att ge en förespråkare för feminism en känga.

Snyggt jobbat, ett slag för jämställdheten månne?

2009-03-14 @ 18:44:06
URL: http://journal.counterblo.ws
Postat av: Skäggo

Är det inte så att feminism är ett könslöst ord?

Så att bägge könen ska kunna vara feminister?



Bättre namn borde ju vara Kvinnofestival, eftersom det riktar sig till bara kvinnor, barn och transpersoner. Även jag undrar om det är MtF eller FtM...

2009-03-14 @ 18:57:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0