Familj

Vad innebär ordet familj för dig?
För mig betyder det konkret och väldigt objektivt att den är en grupp människor som står varandra nära och värnar om varandras välmående. Familj kan också uppfattas som de som alltid ska finnas där och stödja varandra. eller varför inte de som är där och sopar upp efter de andra i familjen.

Nu när jag har en "egen" familj där jag är en av de äldre och därför mer ansvarstagande gestalterna. Försvinner jag då ur min gamla familj eller ligger min roll kvar där på något sätt. Rollen som son och bror har plötsligt ändrats till rollen som far och make. Men kan man inte vara båda två samtidigt. Jag vill fortfarande att pappa ska visa hur jag lättast byter förgasare på en Volvo Amazon eller att morsan ska visa hur man bäst rensar fem liter lingon eller att jag ska finnas där för min lillebror och min lillasyster som storebror.

På sätt och vis känns min "gamla" familj längre bort än min "nya" familj. Kan vara för att de i snitt är 55mil bort eller något sånt, men på något sätt känns min roll där förbrukad. Kan jag inte vara son, bror, far och make samtidigt?

Måste jag välja en familj, eller handlar det bara om en omställning?

Familjen finns alltid där säger man, men det är inte alltid så det känns.
Förändras synen på mig då jag får barn?
- Självklart.
Men ska det även innefatta min närmaste familj?
Behöver jag mindre stöd bara för att jag blivit pappa?
- Nej snarare tvärt om, jag behöver mer.

Jag vill kombinera båda familjer, men hur ska jag göra det då jag är så långt ifrån den ena?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0